The Textual Presence of Women between Poetics and Systematics A Critical Approach to Selected Models from Abbasid Poetic Discourse
A Critical Approach to Selected Models from Abbasid Poetic Discourse
الملخص
This research addresses the textual presence of women in Abbasid poetic discourse through its poetic and systematic dimensions. It aims to provide a critical artistic and cultural examination of selected models from Abbasid poetic discourse, framing a systematic textual presence of the signifier “woman” with its partial themes and semantic circles that unfold in the lexeme field of “woman.” This approach combines aesthetic and cultural visions and employs deep deconstructive tools towards the essential textual structures and dynamic systematic elements that guide meaning, without neglecting the aesthetic level of structural formations and their poetic paths.
The poetics of the signifier “woman” flow in the paths of semantic circles of symbol and heritage. The former culminates in crystallizing the symbolic dimension of women, while the latter presents the signifier “woman” as a central partial theme of the traditional structural framework of Arabic poetry. Between Sufi symbolism and inherited artistic methodology, which retransmits the motifs of artistic heritage, the poetics of the textual presence of women flow into diverse structural formations. These formations depict scenes of love and parting at the poetic level of language, accompanied by their symbolic and rhetorical counterparts. Conversely, the systematic nature of the signifier “woman” flows in the path of material and moral dispossession, and the path of cultural modeling. In their semantic circles, systematic meaning takes shape and crystallizes deeply at the implicit level, while its cultural markers in the surface structure consistently allude to their referential connotations.
References
ابن الأحنف، العباس: الديوان، شرح: عمر الطباع، دار الأرقم، ط1، 1997.
إدجار أندرو ؛ جويك بيتر سيد :موسوعة النظرية الثقافية:المفاهيم والمصطلحات الأساسية، ترجمة: هناء الجوهري. مراجعة وتقديم وتعليق: محمد الجوهري،المشروع القومي للترجمة،القاهرة، ط2، 2014.
الأصفهاني، علي بن الحسين بن محمد بن أحمد بن عبد الرحمن بن مروان أبو الفرج: الإماء الشواعر، تحقيق: جليل العطية، دار النضال للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، 1984.
الأيوبي، ياسين: في الرمز والرمزية آفاق ومكونات، دار الثقافة والإعلام،الشارقة، 2014.
البديعي، يوسف:الصبح المنبي عن حيثية المتنبي، تحقيق:عبده زيادة عبده؛ محمد شتا؛ مصطفى السقا، دار المعارف، القاهرة،ط3، 1936.
بوسقطة، السعيد: الرمز الصوفي في الشعر العربي المعاصر، منشورات بونة للبحوث والدراسات، عنابة – الجزائر، ط8، 2008.
التلميساني، عفيف الدين سليمان بن علي: شرح التائية الكبرى لابن الفارض، دار المكتب والوثائق القومية،القاهرة، 2016.
أبو تمام، حبيب بن أوس الطائي: ديوان أبي تمام، تقديم وشرح: محيي الدين صبحي، دار صادر، بيروت، 2019.
الجاحظ، عمرو بن بحر بن محبوب. رسائل الجاحظ، تحقيق: محمد طه الحاجري، دار النهضة العربية، بيروت، 1982.
ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي بن محمد القرشي البغدادي أبو الفرج (1418هـ-1998م). ذم الهوى . تحقيق: خالد عبد اللطيف السبع. بيروت: دار الكتاب العربي.
أبو الحسني، محمد علي: سلطان العاشقين ابن الفارض وخصائصه الشعريّة .مجلة إضاءات نقديّة، العدد الثالث، 2011 .
الحمصي، ديك الجن عبد السلام بن رغبان: ديوان ديك الجن، جمع وتحقيق ودراسة: مظهر الحجي، اتحاد الكتاب العرب، دمشق،2004.
خفاجي، محمد عبد المنعم: الأدب في التراث الصوفي، دار غريب، القاهرة، 1983.
خليف، يوسف: دراسات في الشعر الجاهلي، دار غريب،القاهرة، 1981.
سرور، طه عبد الباقي: الحسين بن منصور الحلاج شهيد التصوف الإسلامي، مؤسسة هنداوي، القاهرة، 2017.
ابن طيفور، أحمد بن أبي طاهر أبو الفضل: بلاغات النساء وطرائف كلامهن وملح نوادرهن وأخبار ذوات الرأي منهن وأشعارهن في الجاهلية وصدر الإسلام، تحقيق: أحمد الألفي. القاهرة: مطبعة مدرسة والدة عباس الأول ، 1326هـ- 1908م.
العاملي، علي بن محمد بن الحسن بن زين الدين: الدر المنثور من المأثور وغير المأثور، مطبعة مهر، قم،1398هـ .
ابن عربي، محيي الدين: ترجمان الأشواق، دار صادر،بيروت، 1992.
عمارة، محمد عمارة: النموذج الثقافي، نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة، 1998.
ابن فارض، شرف الدين عمر بن علي : ديوان ابن الفارض، ترجمة: كرم البستاني، دار صادر، بيروت، 2011.
مرعي، نورا: تنوع الدلالات الرمزية في الشعر العربي الحديث، دار الفارابي، بيروت، ط1، 2016.
المرنيسي، فاطمة: ماوراء الحجاب- الجنس كهندسة اجتماعية، ترجمة: فاطمة الزهراء أزرويل،المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء،2005.
المسعوديّ، أبو الحسن علي بن الحسين بن علي: مروج الذهب ومعادن الجوهر، تحقيق: عبد الحميد محمد محيي الدين، المكتبة العصرية، بيروت، 2005.
ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي أبو الفضل جمال الدين الأنصاري: لسان العرب. دار صادر،بيروت،1994.
النابلسي،عبد الغني: كشف السر الغامض في شرح ديوان ابن الفارض.تحقيق ودراسة:خالد الزرعي،دار نينوى،دمشق، 2007.
ناصر الدين، مهدي محمد: شرح ديوان ابن الفارض، دار الكتب العلمية،بيروت، 1990.
واصل، عصام ؛المحلفي، محمد.2021- الصورة النمطية للمرأة في كتاب حكايات وأساطير يمنية.مجلة أنساق،المجلد الخامس،العدد الأول.
الوقشي،أبو الوليد؛ البطليوسي، ابن السيد: القرط على الكامل وهي الطرر والحواشي على الكامل للمبرد، تحقيق وتقديم: ظهور احمد اظهر، جامعة بنجاب، ط1،1980.