مستوى وعي معلمي التعليم الأساسي بالمهارات الرقمية لمعلم القرن الحادي والعشرين (تقنية الانفوغرافيك)
الملخص
This study aimed to identify basic education teachers’ awareness of the digital skills of the twenty-first century teacher (infographic technology). The study sample consisted of (171) basic education teachers, both male and female. To achieve the goal of the study, a questionnaire was designed that consisted of (31) items. The descriptive analytical method was used. After applying the study tools and analyzing the data, the results showed the following:
- The level of teachers’ awareness of the importance of infographics and its uses in education is low, and the general average reached (1.87). The average importance axis was (2.12), while the average axis of uses of infographics in education was (1.63).
-There are a number of challenges that limit teachers’ use of infographics in education, the most notable of which are poor computer and Internet usage skills, and lack of training in using infographics.
- There are no statistically significant differences between the average scores of teachers in their level of awareness of the importance of infographics and its uses in education due to the variable number of years of experience.
- There are statistically significant differences between the average scores of teachers in their level of awareness of the importance of infographics and their uses in education due to the academic qualification variable in favor of teachers with an academic qualification (postgraduate studies).
- There are no statistically significant differences between the average scores of teachers in their level of awareness of the importance of infographics and their uses in education due to the educational stage variable (first cycle, second cycle).
References
- الجريوي، سهام بنت يلمان بنت محمد (2014). فعالية استخدام برنامج تدريبي مقترح في تنمية مهارات تصميم الخرائط الذهنية الالكترونية من خلال تقنية الانفوغرافيك ومهارات الثقافة البصرية لدى المعلمات قبل الخدمة، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 4 (45)، ص ص 13- 47.
- الدايري، هدى (2017). تصورات معلمي الدراسات الاجتماعية في سلطنة عمان حول استخدام الإنفوجرافيك في التدريس وعلاقتها ببعض المتغيرات. بحث مقدم لمؤتمر تكنولوجيا وتقنيات العليم والتعليم الإلكتروني، الشارقة، الإمارات العربية المتحدة.
- درويش، رمضان، رحمة، عزيزة (2012). الإحصاء الوصفي. دمشق، سورية: منشورات جامعة دمشق.
- شحاته، حسن، النجار، زينب (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية، القاهرة، مصر: الدار المصرية اللبنانية.
- شلتوت، محمد. (2016). الانفوغرافيك من التخطيط إلى الإنتاج، القاهرة، مصر: مكتبة الملك فهد الوطنية.
- عيسى، معتز (2014). ماهو الانفوغرافيك تعرف ونصائح وأدوات إنتاج الانفوغرافيك. متوافر على الرابط http://blog.dotaraby.com، تاريخ المراجعة: 12/2/2023.
- الغامدي، منى (2018). أثر المتغيرات الديمغرافية على مستوى وعي معلمات الرياضيات في مدينة الرياض بتقنية الانفوغرافيك ودرجة امتلاكهن لمهارات تصميمه. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، 26 (3)، ص ص 128- 158.
- صفر، عمار (2021). مدى تقبل أعضاء الهيئة التعليمية في مدارس التعليم العام الحكومية بدولة الكويت لبرمجيات الإنفوجرافيكس. مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (132)، ص ص 339- 374.
الدخني، أماني أحمد، ودرويش، عمرو محمد(2015). نمطا تقديم الإنفوجرافيك (الثابت/المتحرك) عبر الويب وأثرهما في تنمية مهارات التفكير البصري لدى أطفال التوحد واتجاهاتهم نحوه، مجلة تكنولوجيا التعليم، 25 (2) 265 – 364.
المراجع الأجنبية REFERENCES:
- Bicen, H., & Beheshti, M. (2017). The Psychological Impact of Infographics in Education, Conference: BRAIN – Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 8(4).
- Dunlap, Joanna C & Lowenthal, Patrick R. (2016). Getting Graphic about Infographics: Design Lessons Learned from Popular Infographics. Journal of Visual Literacy, 35 (1), p42-59.
- Fadzil, H. (2018). Designing infographics for the educational technology course: Perspectives of preservice science teachers. Journal of Baltic Science Education, 17(1), 8-18.
- Smiciklas.(2012).the Powerof Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audiences(1st ed.). United States of America.
- Ozdamli, F.,& Ozdal, H. (2018). Developing an Instructional Design for the Design of Infographics and the Evaluation of Infographic Usage in Teaching Based on Teacher and Student Opinions, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2018 14(4), 1197-1219. ISSN: 1305-8223.
- European Commission. (2014). Measuring Digital Skills across the EU: EU wide indicators of Digital Competence. Available at onhttps://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/measuringdigitalskills-across-eu-eu-wide-indicators-digital-competence.
- Matrix, S. Hodson, J (2014).'Teaching with onfographics: New digital competencies and visual literacies'. Journal of pedagogic developing. 3. (2). 17-27.
- Brockbank, J. (2018). 8 benefits of using infographics in your content strategy. Search Engine Journal. Retrieved from https://bit.ly/ 2IvVplU.
- Krauss J. (2012). Infographics: more than words can say. ISTE (International Society for Technology in Education), Learning & Leading with Technology, 39(5), 10-14.
Mohiuddin, F. & Chhutani, F. (2013, October). The Art & Science of Infographics. STC India's 15th annual conference, The Zuri White Sands, varca, Goa.
Toth, C. (2013). Revisiting a genre: teaching infographics in business and professional communication course. Business Communication Quarterly, The association for business communication reprints and permissions,76(4), 446-457